DRY NEEDLING THERAPIE

Dry needling therapie is een nieuwe behandelmethode van de  fysiotherapeut.
Met behulp van een speciale “droge “dry accupunctuur naald worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren. De zgn. “triggerpoints”. Een triggerpoint is “een knoop” in een spier die naast de lokale drukpijn ook pijn op afstand veroorzaakt.
Triggerpoints kunnen ontstaan door:
• Acuut moment door een ongeluk of verkeerde beweging, bijvoorbeeld  bij een meniscus
• Chronisch door bijvoorbeeld overbelasting van nek, schouder en of ellenboog of bij klachten door overmatig computergebruik. Bv RSI klachten of een hernia.
• Langdurige afwezigheid van een beweging bijvoorbeeld  bij gips of een brace of een sling
• Bij voetafwijkingen zoals hielspoor is het een geschikt middel.
• Psychologische factoren zoals stress en depressie
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten. De behandeling is er op gericht om de triggerpoints  uit te schakelen. Bij langdurige klachten zal de fysiotherapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm en been of spieren langs de wervelkolom.
Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint is aangeprikt spant de spier zich kort aan. Dit geeft een soort “kramp ”gevoel en daarna ontspant de spier zich meestal en kunnen ze makkelijk bewegen.
Wat kost dry needling?
Dry needling valt onder de reguliere fysiotherapie. Indien uw aanvullend verzekerd bent wordt dit volledig vergoedt. Vaak geeft Dry needling therapie al na 4 behandelingen resultaat.